Listing 1 - 10 of 68 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het pakket "alle schooldagen naar school" is bedoeld als inspiratiebron voor schoolteams om ouders via een campagne te sensibiliseren om hun kinderen altijd en op tijd naar school te laten gaan. In het eerste deel van de handleiding krijgen de schooldirecties en zorgcoördinatoren advies om campagne te voeren rond dit thema. Het tweede deel bevat concrete ideeën voor de klaspraktijk en het derde deel biedt allerlei suggesties om de communicatie met ouders te verbeteren. De website biedt allerlei downloadbaar materiaal.
Choose an application
KWIK of Kijk wat ik kan wil de kleuterleid(st)er helpen om in weinig tijd en op een speelse manier het ontwikkelingsniveau van een kleuter te bepalen, in functie van zijn of haar leeftijd en voor vijf van de zeven competenties waarop het kleutervolgsysteem 'Kleuters met extra zorg' focust: wiskundige ontwikkeling, leesinitiatie, motoriek, taal- en spraakontwikkeling en cognitieve ontwikkeling. KWIK werd uitgewerkt per kleutercategorie: jongste kleuters, vierjarigen en oudste kleuters. Elke doos KWIK omvat een globale klasobservatie en een spel. Met de globale klasobservatie en met behulp van een klasobservatiefiche kunnen de kleuters tweemaal per jaar geëvalueerd worden per competentiedomein. Voor de kinderen waarbij duidelijke tekorten worden vastgesteld, kunnen die tekorten verder gespecifieerd worden met het spel. Daarna wordt voor deze zorgkleuters een handelingsplan opgemaakt met een aantal remediëringsactiviteiten. Hiervoor biedt de handleiding een aantal hulpmiddelen en ook het boek 'Kleuters met extra zorg' kan hierbij ondersteuning bieden. Deze KWIK-doos is bedoeld voor driejarigen.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Didactics of Kindergarten --- spelbegeleiding --- kleuteronderwijs --- peuters
Choose an application
Met Van gymmen en klussen naar boogjes en lussen wordt voorbereidend schrijven een rode draad doorheen de hele kleuterschool. De methode biedt uitdagingen op zes belangrijke ontwikkelingsgebieden die voorafgaan aan het eigenlijke leren schrijven. Het stimuleren van deze ontwikkeling begint al bij de allerkleinsten. Er wordt zowel aandacht besteed aan vaardigheden die je in de klas kunt uitvoeren als aan grootmotorische oefeningen die je binnen de gymles of op de speelplaats kunt aanreiken. Naast het nodige lesmateriaal vind je in het pakket ook tips om gericht te observeren. Bovendien zijn er heel wat differentiatiemogelijkheden voorzien voor snellere en minder snelle kleuters.
Choose an application
Deze handleiding is geschreven voor en met leidsters en coördinatoren in de kinderopvang en peuterspeelzalen en leerkrachten van groep 1 en 2. Het gezamenlijke ontwikkeltraject had als doel het werken in de speelzalen en de basisschool beter op elkaar af te stemmen en een doorlopende (taal)leerlijn te ontwikkelen die door het veld wordt gedragen en in het veld is uitgeprobeerd en van voorbeelden is voorzien. De bedoeling van deze handleiding is om collega-leidsters en leerkrachten een gemeenschappelijke kennisbasis te bieden en te waarborgen dat alle jonge kinderen in de kinderopvang, peuterspeelzalen en basisscholen vergelijkbare (taal)ontwikkelingskansen krijgen. De publicatie is gratis downloadbaar : http://www.slo.nl/downloads/2011/methoden-materialen-en-screeningsinstrumenten.pdf
Choose an application
Met Van gymmen en klussen naar boogjes en lussen wordt voorbereidend schrijven een rode draad doorheen de hele kleuterschool. De methode biedt uitdagingen op zes belangrijke ontwikkelingsgebieden die voorafgaan aan het eigenlijke leren schrijven. Het stimuleren van deze ontwikkeling begint al bij de allerkleinsten. Er wordt zowel aandacht besteed aan vaardigheden die je in de klas kunt uitvoeren als aan grootmotorische oefeningen die je binnen de gymles of op de speelplaats kunt aanreiken. Naast het nodige lesmateriaal vind je in het pakket ook tips om gericht te observeren. Bovendien zijn er heel wat differentiatiemogelijkheden voorzien voor snellere en minder snelle kleuters.
Choose an application
Didactics of Kindergarten --- axenroos --- socio-emotionele opvoeding --- poppenspel --- taalopvoeding
Choose an application
Didactics of Kindergarten --- axenroos --- socio-emotionele opvoeding --- kamelen --- poppenspel --- taalopvoeding
Listing 1 - 10 of 68 | << page >> |
Sort by
|